Na Eko Wyzwaniach 21 września będziemy mieli wyjątkową okazję sprawdzić jaka jest Toyota Mirai – samochód na wodór.
Na czym polega fenomen tego rozwiązania? W ogniwach paliwowych zachodzi na zimno reakcja wodoru z tlenem, w której wyniku uwalniane są elektrony tworzące prąd. Toyota Mirai nie generuje żadnych spalin, CO2 ani szkodliwych substancji. Jedynym produktem ubocznym działania napędu na ogniwa paliwowe jest para wodna. Mirai nie tylko nie emituje żadnych spalin, ale oczyszcza powietrze podczas jazdy.
Hybrydy Toyoty jako pomost przyszłości dla samochodów elektrycznych na wodór.
Obecnie Toyota rozwija cztery technologie – hybrydową, hybrydy plug-in, auta elektryczne na baterie i samochody elektryczne zasilane ogniwami paliwowymi. Które rozwiązanie jest najlepsze? Często zależy to od tego, w jaki sposób dane państwo wytwarza swoją energię. Na przykład w Norwegii ogromna część energii pochodzi ze źródeł odnawialnych i wykorzystanie czystego prądu do napędu samochodów elektrycznych ma sens. W Polsce niestety nadal opieramy się na energii węglowej przez co użytkowanie samochodów w pełni elektrycznych, zasilanych z gniazdka, traci sens. Struktura energetyki jest tylko jednym z problemów, składających się na poziom zanieczyszczenia powietrza w Polsce. Sezon zimowy pokazuje jak dużym problemem jest palenia w piecach nieodpowiednimi materiałami. Kolejne wyzwanie to kwestia transportu. W Polsce żyje 38 mln ludzi i jeździ 23 mln samochodów. Jednak to nie ilość samochodów stanowi największe wyzwanie, a średni ich wiek i rodzaj napędu. Nowoczesny samochód z normą Euro 6.2 homologowany wg. normy WLTP w znacznym stopniu redukcję emisję szkodliwych
spalin w porównaniu na przykład z autami z normą Euro 3. A niestety większość samochodów w Polsce stanowią ponad 10-letnie samochody z napędem diesla, który odpowiada za emisję między innymi rakotwórczych tlenków azotu.
Co branża motoryzacyjna może zrobić w walce o czyste powietrze?
Sama świadomość problemu to za mało. Toyota w trosce o środowisko zachęca ludzi do kupowania samochodów niskoemisyjnych. Blisko 30 lat temu powstał program Beyond Zero, poprzez który Toyota dąży do zerowej emisji spalin. Cel ten przyświecał Japończykom przy wprowadzeniu pierwszego na świecie samochodu z napędem hybrydowym. W ślad za nim poszła technologia hybrydy plug-in i w końcu samochodów elektrycznych zasilanych ogniwami paliwowymi. Toyota planuje wprowadzić 40 nowych lub zmodernizowanych pojazdów zelektryfikowanych do 2025 r., dzięki temu będzie oferować najszerszą gamę zelektryfikowanych układów napędowych. W ten sposób każdy będzie mógł korzystać z technologii odpowiadającej jego potrzebom i charakterystyce energetycznej swojego kraju.
Dzięki ogromnemu doświadczeniu i nieporównywalnymi na światową skalę inwestycjami w badania i rozwój Toyota dysponuje obecnie najnowocześniejszą i najbardziej zaawansowaną technologią hybrydową na świecie. Jej czwarta generacja zadebiutowała na rynku w 2015 roku wraz z premierą czwartego modelu Priusa, a następnie znalazła zastosowanie w kolejnych modelach, takich jak Toyota C- HR, Corolla, RAV4 czy Camry. Aktualnie na rynku dostępna jest już piąta generacja Hybryd Toyoty, które zużywają o kilka litrów paliwa mniej od ich benzynowych odpowiedników i emitują o kilkadziesiąt g/km CO2 mniej, co powoduje, że Toyota spełniała nowe, najbardziej wymagające normy emisji spalin Unii Europejskiej jeszcze zanim zostały one wprowadzone.
Od początku wiedzieliśmy, że hybrydy nie są docelowym rozwiązaniem, ale technologia wodorowa już tak. Wodór pozwala przechowywać więcej energii niż akumulator o tej samej masie. Z tego powodu ogniwa paliwowe eliminują problemu deficytu surowców kluczowych dla produkcji akumulatorów, takich jak kobalt. Energetyka wodorowa może być także sposobem na zwiększenie niezależności energetycznej państwa, ograniczając nasze uzależnienie od importu ropy naftowej i gazu z rynków
wrażliwych na sytuację polityczną.
Comments